BALANTA ENERGETICA A ORGANISMULUI – rol in ingrasare sau slabire

Tot mai des auzim persoane cu multe kilograme in plus lamentandu-se ca desi nu mananca mai nimic, au depasit cu mult asa numita greutate ideala si de cele mai multe ori vinovatul este metabolismul lenes care sta in calea fericirii personale. Si ca lucrurile sa fie si mai rele, vecina, prietena sau cunostinta mananca toata ziua si este slaba, top model. Unde este dreptatea in lumea asta se intreaba retoric cele batute de soarta?
Lasand gluma la o parte, problema este serioasa si voi incerca sa explic putin ce inseamna balanta energetica a organismului si modul in care ne influenteaza viata.
Conditia necesara pentru a avea o sanatate buna, sa crestem si sa ne dezvoltam armonios, sa avem un sistem imunitar bun, sa fim activi pe tot parcursul vietii, este sa avem un status nutritional optim.
In determinarea statusului nutritional rolul principal este detinut de balanta energetica ( bilantul energetic) care arata cum se modifica depozitele energetice ale organismului in functie de aportul energetic exogen (energia continuta in alimente-singura sursa de energie a organismului) si consumul energetic al organismului.
Este evident ca atunci cand aportul este mai mare decat consumul ( necesarul) organismului, ne vom ingrasa si atunci cand mancam mai putin decat are nevoie organismul, vom slabi. Atunci cand cele doua componente sunt in echilibru, ne vom mentine greutatea.
In ceea ce priveste aportul alimentar trebuie sa tinem cont de cantitatea, calitatea alimentelor, numarul si orarul meselor dar si de faptul ca pe langa acoperirea necesarului energetic al organismului este nevoie si de refacerea depozitelor energetice.
In cazul consumului energetic al organismului vom avea in vedere componentele lui si anume:
- Metabolismul bazal
- Temogeneza indusa de alimente si termogeneza termoreglatorie
- Activitatea fizica
Metabolismul bazal reprezinta nivelul minim de energie necesara mentinerii vietii si reprezinta circa 60-75 din consumul energetic zilnic. Valoarea estimativa este de 0,9-1 kcal/ora/kg corp, fiind influentata de sex, varsta, compozitie corporala, status hormonal si mediul extern. Valoarea metabolismului bazal creste rapid in primii ani de viata, atinge un maxim in perioada adolescentei si scade progresiv cu inaintarea in varsta. Cu cat masa slaba a organismului este mai mare, cu atat nevoile energetice ale organismului sunt mai mari, aceasta fiind si explicatia scaderii metabolismului bazal la varstnici, odata cu scaderea masei slabe, metabolic active.
Cu cat o persoana are masa grasa mai multa, cu atat ii va fi mai greu sa slabeasca, masa grasa nefiind consumatoare de energie, iar depozitele de grasime se vor mari considerabil in lipsa efortului fizic si al reducerii portiilor de mancare.
Femeile au valoarea metabolismului bazal cu 5-10% mai mica decat barbatii, la aceeasi varsta, greutate si inaltime, datorita stratului adipos mai mare la femei fata de barbati.
Si conditiile de mediu influenteaza valoarea metabolismului bazal care creste cu 5-20% mai mult in perioada calda fata de cea rece.
Termogeneza sau efectul termic al alimentelor reprezinta cam 10% din consumul energetic zilnic. Este cantitatea de energie consumata in procesul de digestie, absorbtie, transport si metabolizare a alimentelor dar si consumul energetic datorat stresului emotional, variatiilor de temperatura sau adaptarea la diverse modificari ale dietei.
Efectul termic al alimentelor creste in cazul ingerarii de proteine si carbohidrati si este mai mic in cazul lipidelor. De aemenea creste in cazul consumului de alimente condimentate cu mustar, chili sau in cazul consumului de cafeina, nicotina, alimente calde.
Activitatea fizica reprezinta cam 30% din cheltuielile energetice ale organismului. Sub denumirea de activitate fizica vom intelege ca este vorba atat de exercitiu fizic voluntar cat si de toate activitatile fizice cotidiene, cum ar fi: mersul, dansul, statul in picioare, cantatul la un instrument, activitatile efectuate in casa, nervozitatea, nelinistea, etc.
In urma celor mentionate, putem trage cateva concluzii:
Incepand din adolescanta metabolismul bazal scade gradual ceea ce inseamna ca va trebui sa acordam o mare atentie stilului de viata. Portii mai mici de mancare si atentie la calitatea alimentelor. Nu ne vom baza ca ne putem mentine greutatea punand accent pe alimente condimentate, nenumarate cafele si fumat din greu. Toate acestea contribuie aproape nesemnificativ la efortul organismului de a consuma energie. In schimb sa ne concentram asupra importantei efortului fizic, in special cel organizat si practicat de cateva ori pe saptamana. Practicarea unei activitati fizice sustinute va trebui sa fie facuta toata viata, lasand deoparte scuzele ca nu exista timp, ca avem altceva mai important de facut, ca suntem mult prea in varsta ( la 50-60 de ani!) sa ne mai apucam de sport. Pentru a avea o buna calitate a vietii si sa merite sa tindem, cel putin teoretic, sa atingem 85-90 de ani si de ce nu si mai mult, este obligatoriu sa avem un stil de viata sanatos incepand din primii ani de viata.
Daca pana acum nu am tinut cont de cele mentionate, nu e niciodata prea tarziu sa ne apucam de treaba chiar de astazi!

Comentarii