Beneficiile consumului de legume si fructe

Auzim intruna ca trebuie sa mancam cat mai multe fructe si legume, proaspete, daca se poate. Dar ce se intampla daca nu procedam asa?

Potrivit nutritionistului Camelia Olteanu, persoanele care refuza sa consume fructe si legume vor fi mai predispuse la boli, in general, deoarece vor avea un sistem imunitar deficitar. Apoi, sunt predispuse constipatiei, ceea ce va mari in timp riscul de a face cancer de colon.

Organismul acestor persoane devine lipsit de minerale necesare sanatatii dintilor, oaselor, pielii, unghiilor si parului.

Fara nicio exagerare, fructele si legumele sunt cele mai sanatoase alimente, arata nutritionistul. Consumate in special in stare cruda, aduc organismului vitamine, minerale, antioxidanti si fibre. Au marele avantaj ca sunt disponibile tot anul si pot fi consumate in cantitati apreciabile (atentie, nu mari!), avand un continut scazut in grasimi si calorii.

Ele ajuta la mentinerea sanatatii, studiile efectuate dovedind rolul antioxidantilor in prevenirea bolilor cronice precum cancerul, bolile cardiovasculare, problemelor cu vederea.

Consumul de fructe si legume crude, nepreparate, ofera o multitudine de vitamine si minerale, fibre. Pentru a beneficia in mai mare masura de fibrele naturale, este indicat ca, in masura posibilitatilor, sa consumam fructele si legumele cu coaja, avand grija ca in prealabil sa le spalam foarte bine.

Studiile stiintifice au demonstrat rolul vitaminelor C, E, al carotenoidelor, fibrelor, flavonoizilor, fenolului, stenolului, inhibitorilor proteici in protectia impotriva unor forme de cancer.

Sunt recomandate sucurile de legume in cazul unor afectiuni cum ar fi ulcerul, probleme digestive, sanatatea mucoaselor, in stimularea ficatului, vezicii biliare, in osteoporoza, oboseala cronica.

Sucurile de fructe nu sunt indicate oricui

Atentie, insa! Sucurile de fructe, proaspat stoarse, nu contin fibre si sunt bogate in calorii. Un pahar de suc echivaleaza cu aproximativ cinci fructe, cantitatea maxima de fructe recomandate zilnic.

Fresh-urile de fructe sunt recomandate copiilor mici cu dentitia inca neformata sau varstnicilor devitaminizati, subponderali sau cu dantura deficitara. Nu sunt recomandabile adolescentilor sau persoanelor mature, supraponderalilor, obezilor. Acestia vor fi indrumati sa consume fructele ca atare.
Fructele uscate, numite si deshidratate (stafide, smochine, caise, prune, goji etc.), si cele oleaginoase (nuci, migdale, fistic, alune, arahide etc.) ofera o cantitate semnificativa de vitamine si minerale: vitaminele A, B, potasiu, fosfor, fier si fibre.

Important de retinut este insa si valoarea calorica furnizata – cam 350 kcal/100 g, in cazul fructelor uscate, si respectiv circa 650 kcal/100 g produs in cazul celor oleaginoase. Un consum exagerat poate favoriza supraponderalitatea sau chiar obezitatea.

Cea mai importanta sursa de glucide
Toata lumea ar trebui sa stie ca fructele si legumele sunt sursa cea mai importanta de glucide, prima sursa de energie pentru organism.

Creierul are nevoie de circa 130 g de glucide zilnic pentru a putea functiona corespunzator. In cazul unei cantitati insuficiente de glucide ingerate, vor aparea stari de slabiciune, nervozitate, tremur, depresii, pofte exagerate pentru produse de cofetarie, patiserie, panificatie.

In cazuri extreme se ajunge la hipoglicemii severe, cu necesitatea iminenta a internarii in spital.

Fructele si legumele, in special consumate proaspete, sunt alimente care intarzie imbatranirea.

Este bine sa cumparam fructele si legumele autohtone si de sezon, de fiecare data cand acest lucru este posibil, deoarece sunt mai ieftine, furnizeaza cantitatea maxima de nutrienti si au aroma mai intensa.

Cand anotimpul fructelor a trecut (ex. fructele de padure), alternativa este consumul fructelor congelate, care mai pastreaza aproximativ 75% din vitamine.

Comentarii