Combinarea alimentelor

– Se apropie Pastele si cu el o noua perioada ce ar putea fi una a exceselor. Ne puteti da cateva sfaturi legat de combinarea corecta a alimentelor in aceasta perioada?
– Exista combinatii pe care ar fi mai bine sa nu le facem, “combinatii interzise” din punctul de vedere al nutritionistului?
Din punctul meu de vedere nimic nu este interzis in ceea ce priveste alimentatia, dar trebuie sa se tina seama de mai multi factori:
– starea generala de sanatate, eventualele afectiuni existente
– varsta
– starea ponderala: subponderal, normoponderal, supraponderal sau obez
– diverse alergii
– momentul zilei cand se serveste masa
– cantitatile de alimente
– modul de preparare
– combinatiile intre alimente
In general, mie nu imi place sa combin carnea si pestele cu alimente cu continut mare in amidon, cum sunt: fasolea boabe, mazarea, porumbul, nautul, lintea, pastele fainoase, mamaliga, orezul, painea. Aceste combinatii produc fermentatie si urmarea ei – discomfort abdominal, flatulenta, crampe, balonare. O combinatie nefericita mi se pare si varza calita cu ciolan, afumatura, orez, un exemplu sugestiv fiind mancarea traditionala a romanilor: sarmale cu smantana si cu mamaliga.
Nici fructele nu ar trebui consumate imediat dupa masa, din acelasi considerent plus marirea secretiei de insulina pancreatica ce va antrena si mai mult depunerea energiei data de alimente in rezervele de tesut adipos, adica se va mari stratul de grasime corporala.
Daca nu se poate renunta la dulciuri, cel putin sa nu se manance la sfarsitul mesei, ci la gustarea de dupa masa, lasand cam 3 ore distanta.
Atentie si la consumul de apa. Nu in timpul mesei. Sau inainte cu 15-30 minute, sau dupa 30 minute de la masa.
Bauturile alcoolice ar trebui consumate ocazional si in cantitati mici, mai ales cele tari. Au calorii, deci ingrasa si cresc si pofta de mancare. Atentie, cei care doresc sa slabeasca!
– Cum ar trebui, de exemplu, sa arate micul dejun? Ce ar trebui sa contina el si in ce cantitati?
Parerile nutritionistilor sunt foarte diferite. Cati nutritionisti, atatea pareri. Parerea mea este ca pe parcursul zilei ar trebui consumat putin din toate grupele alimentare: carnuri (carne sau peste), lactate, legume, fructe, cereale, asa incat sa nu spoliem organismul de elementele nutritive necesare: proteine, glucide, lipide, vitamine, minerale, fibre
Din acest considerent, eu prefer dimineata un mic dejun mixt, format din proteine si lipide animale combinat cu proteine, glucide, minerale, vitamine si fibre vegetale. Un exemplu ar fi:
– un ou fiert tare/ moale/ in tigaia antiaderenta cu 250 g legume crude ( rosii/ ardei/ castraveti/ ardei/ ridichi/ ceapa verde ). In functie de greutatea corporala se mai pot adauga, de exemplu o felie de paine cu 50-100 g branza telemea. De Paste, acest tip de mic dejun, cu 1 ou rosu ar fi cel mai potrivit.
Un alt exemplu poate fi: un mic dejun glucidic format din cereale cu lapte sau iaurt/ Sana/ Kefir. Este in regula si acesta dar multe persoane vor avea senzatie de foame dupa 60-90 de minute deoarece vor suferi o usoara hipoglicemie. Plus ca este vorba doar de cereale integrale, fara zahar, ciocolata, etc., in caz contrar este vorba de o combinatie lacto-fainoasa care ingrasa foarte mult.
– Dar pranzul? E corect ca la aceeasi masa sa se manance si ciorba de miel si friptura si desert (cozonac, pasca)?
Mare grija la carnea de miel. Ca orice animal tanar, contine mult colagen, care se digera greu si provoaca discomfort abdominal.
Cozonacul sau pasca sa se consume la gustare si nu mai mult de 100 g.
– Dar cina cum ar trebui sa arate, din punct de vedere al nutritionistului? Ne puteti da cateva idei?
In general la cina se poate consuma o salata asortata din salata verde, rosii, castraveti, ridichi, ardei, ceapa verde, cate putin din fiecare sau numai cu 2-3 legume ( poate fi si de varza sau andive, etc. ), cu putin ulei de masline si suc de lamaie sau otet balsamic si 100 g carne slaba sau branza.
Cina in ziua intai de Paste ar trebui sa fie mai usoara, avand in vedere pranzul bogat in carne si recomand doar o salata de cruditati.
Modul de preparare al alimentelor conteaza mult intr-o alimentatie corecta. Carnea, pestele si legumele se pot gati la abur, pe gratar, in cuptor, fierte, mai putin sau deloc prajite sau pane ( snitele ).
– Cate mese e corect sa avem pe zi? Cand ar trebui sa ne ridicam de la masa?
Parerea generala este ca cel mai corect ar fi sa avem 3 mese princioale: mic dejun, pranz si cina si 2 gustari la jumatatea diminetii si jumatatea dupa mesei, cand, fiziologic, toata lumea sufera de o usoara glicemie si are nevoie de glucide ( le luam din fructe, legume sau lactate degresate).
Cina ar fi bine sa se consume nu mai tarziu de 19-19,30, cam cu 3 ore inainte de culcare. Nu e o scuza sa mancam la ora 22, ca ne culcam doar la ora 1 noaptea.
– Obiceiul de a consuma paine la masa e unul corect? Care ar trebui sa fie cantitatea maxima admisa si la ce mese poate fi ea consumata?
Se poate consuma paine daca iti permite greutatea. Daca nu, ea se va consuma ocazional si numai la micul dejun, aproximativ 40 g ( o felie patrata ). 100 g paine are 250 Kcal .
– Dulciurile cand ar trebui consumate si in ce cantitati?
Dulciuile ar trebui consumate doar ocazional: de sarbatori, zile de nastere, eventual si duminica daca nu esti supraponderal sau obez. Dulciurile sunt o combinatie de zahar, faina alba, grasimi, eventual oua si lapte, combinatie care este o bomba calorica si care nu contribuie de nici un fel la sanatatea organismului uman. Plus ca provoaca dependenta.
– Dar fructele?
Fructele ar trebui consumate zilnic, in stare proaspata, la gustari, cam 200 g / gustare. Mare grija si fructele ingrasa in cantitati mari. De preferat sunt fructele de sezon. Fresh-urile sr vor bea doar de persoanele subponderale, batrani sau bolnavi. Pe ceilalti ii ingrasa mult, plus ca se pierd fibrele si vitamina C la preparare.
– In perioada Pastelui, ce putem face pentru usurarea digestiei?
Sa mancam putin, variat, sa consumam un ceai de plante la 30 minute dupa masa si sa iesim la o plimbare in loc sa ne tolanim in fata televizorului si sa rontaim diverse seminte, pufulei, covrigei.
– Care e cantitatea maxima de oua pe care o putem consuma intr-o zi? Dar de carne?
1-2 oua/ zi, la interval de 2-3 zile. Eu recomand cam 100 g de carne zilnic, dar nu este gresit nici daca mancam carne doar de 2-3 ori/ saptamana.
– Dupa Sarbatori, ce masuri putem lua pentru a indrepta raul facut, in cazul in care, totusi, am exagerat in vreo zi?
Sa ne axam cateva zile mai mult pe consumul de legume gatite si proaspete sub forma de salate , pe fructe prospete si pe lactate degresate. Neaparat sa facem miscare, sa practicam un sport care ne face placere, sa combatem sedentarismul. Sa consumam multe lichide ( apa plata, ceai neindulcit ) pentru a usura rinichii de efortul facut pentru procesarea cantitatii mari de proteine animale.
– Exista niste alimente, combinatii care ne ajuta sa dam jos un kilogram – doua? Ne puteti da cateva sfaturi in acest sens?
Da, pot sa va spun ca in afara de apa si aer, totul ingrasa daca nu avem grija ca energia primita din ingerarea alimentelor sa fie mai mica sau cel putin egala cu energia de care are nevoie organismul nostru. In caz contrar, ne ingrasam. Vrem sa mancam mai mult, trebuie sa facem sport mult. Cantarul este prietenul nostru cel mai sincer, el ne spune adevarul in fata!
Nu exista alimente sau combinatii de alimente minune, desi internetul si reclamele abunda de asemenea ineptii. Daca ar exista, nutritionistii ar fi primii care ar arata ca top modelele.
– Dupa parerea dvs, care sunt cele mai nocive obiceiuri ale romanilor in ceea ce priveste alimentatia?
Se mananca mult mai mult decat nevoile organismului, se manaca sub imboldul starilor psihice (stres, suparari, frustrari, dar si bucurii), nu este sarita nicio ocazie sa ne mai ghiftuim putin. Se mananca mult la zilele de nastere, sarbatori legale cat si religioase, la nunti, botezuri, inmormantari, parastase. Se amesteca alimentele, primeaza cantitatea in detrimentul calitatii si se consuma cantitati uriase de bauturi alcoolice de toate felurile si sucuri dulci carbogazoase. Sunt persoane care consuma apa doar cand iau un medicament sau, eventual, se spala.

Comentarii