Mancam sa nu micul dejun?

In adoptarea unui stil de viata sanatos ar trebui sa tinem seama in primul rand de ce mancam, cat mancam si cand mancam.

Ce mancam?  Alimente sanatoase adica bogate in nutrienti, cat mai proaspete si consumate crude sau gatite: fripte, coapte, la gratar sau la abur, nu prajite.

Cat mancam? Cantitatea de alimente consumate zilnic va depinde de varsta, sex, inaltime, grad de efort fizic sau intelectual, boli aferente.

Cand mancam? Se recomanda 3 mese principale (mic dejun, pranz si cina) si 2 gustari repartizate pe intreaga zi, de preferabil nu mai tarziu de ora 19,30. In niciun caz nu vom manca, asa cum pretind unele voci din domeniu: ”ori de cate ori ne este foame”.

Dupa parerea mea, cea mai importanta masa a zilei este micul dejun, care trebuie luat dimineata, la putin timp dupa trezire (nu la 11-12) deoarece dimineata organismul are nevoie de energie ca sa poata activa corespunzator in timpul zilei, mai ales ca a avut o pauza alimentara de 10-12 ore.

Cei care sar peste micul dejun pot avea probleme de concentrare, oboseala, nervozitate, lipsa de chef de munca sau invatare (dupa caz), dureri de cap, ameteli, randament scazut, etc. In plus, daca exista obiceiul de a se incepe servirea meselor din a doua jumatate a zilei si in special spre seara, persoana va ajunge destul de repede supraponderala si apoi obeza. Este normal ca daca mancam seara tarziu, a doua zi dimineata nu mai simtim nevoia micului dejun. Foamea care apare seara tarziu sau noaptea este datorata negestionarii corecte a alimentatiei din timpul zilei.

In mod normal din ratia caloric zilnica, micul dejun ar trebui sa constituie 30%, pranzul 35%, cina 25% si cele 2 gustari cate 5%.

Un mic dejun echilibrat consta din proteine de buna calitate: 1-2 oua sau carne slaba sau branza, 1-2 felii de paine, legume crude, un ceai sau cafea. In functie de preferinte, se pot consuma lapte, iaurt, Sana, Kefir cu cereale integrale, paine cu gem sau miere. O alta varianta ar fi o cutie de branza Fagaras sau perle de branza sau branza proaspata de vaci. Persoanele vegetariene isi vor alcatui micul dejun cu alimentele permise.

Componenta micului dejun ca si al celorlalte mese trebuie sa tina seama atat de preferintele individuale (cu conditia ca alimentele sa fie sanatoase) dar si de valoarea calorica totala a alimentelor. In niciun caz nu se poate considera mic dejun doar o cafea si eventual niste dulciuri. Peste o ora ne va fi foarte foame si pana la masa de pranz vom rontai in continuu “bombe calorice”.

Daca, din contra, vom lua un mic dejun exagerat de bogat cantitativ si caloric si nu urmeaza sa executam o munca ce impune mult efort fizic, ne vom simti suprasaturati si somnolenti.

Comentarii